مقالات مقالات .

مقالات

فلاشینگ ساختمان چیست

افراد می آید. البته بعضی از ساختمان ها قدمت تاریخی دارند و برای حفظ آثار و جلوگیری از تخریب از روش های دیگری برای بازسازی نمای بیرون استفاده می شود.
با استفاده از فلاشینگ ساختمان به راحتی می توان یک نمای منحصر به فرد و خاص برای ساختمان ایجاد کرد. در کل، فلاشینگ ساختمان یک نوع پوشش فلزی خمکاری شده است که بر روی سطح خارجی دیوار ها نصب می شود. هدف استفاده از فلاشینگ ساختمان، محافظ از سازه در مقابل عوامل طبیعی مانند باران و برف است ولی در نمای ساختمان نیز تاثیر گذار است.

فلاشینگ ساختمان
زیبایی و استحکام بخشیدن به سازه تنها مزایا و کاربرد های فلاشینگ ساختمان نیست. از فلاشینگ ساختمان می توان برای آب بندی نما و پنهان کردن سازه های شیروانی هم استفاده کرد.

انواع مدل های فلاشینگ ساختمان از لحاظ مدل
فلاشینگ را بر حسب مدل و کاربد هایی که دارد می توان تقسیم بندی کرد. هر مدل کاربرد و ویژگی خاص خودش را دارد.

1. فلاشینگ نبشی (L)

کاربرد اصلا فلاشینگ نبشی، برای گوشه های کار است. امروزه استفاده از انواع پنل ها بسیار زیاد شده است. هنگام نصب پنل ها، فاصله ی بین این محصولات است که جلوه نامناسبی به کار می دهد. فلاشینگ ساختمان نبشی برای گوشه ها، محل تلاقی دو دیوار، محل تلاقی دیوار و سقف و پوشش درزهای بین سقف و دیوار استفاده می شود. فلاشینگ ساختمان مدل نبشی، لبه های خم شده دارد که باعث استحکام می شود. مدل های رنگ آمیزی شده فلاشینگ نبشی ساختمان برای جلوه بخشیدن به نمای ساختما قابل استفاده است. خم شدن لبه ها به سمت داخل یا خارج در کاربرد فلاشینگ ساختمان تاثیر گذار است که می توان از روی رنگ فلاشینگ ساختمان مدل نبشی، تفاوت آن ها را تشخیص داد. فلاشینگ ساختمان مدل نبشی در رنگ ها، ابعاد و ضخامت های مختلفی قابل سفارش هستند.

فلاشینگ نبشی

2. فلاشینگ مدل یو (U)

فلاشینگ ساختمان مدل یو یکی از پر کاربرد ترین فلاشینگ ها است. فلاشینگ ساختمان مدل یو از اتصال دو صفحه با زاویه 90 درجه ساخته می شوند. لبه های این مدل فلاشینگ خم کاری به سمت داخل دارد. این خم کاری در لبه ی فلاشینگ ساختمان مدل یو باعث می شود تا در نما مو ایجاد نشود. برای پوشش دور تا دور، حاشیه و پوشاندن محل اتصال و درزبندی به ویژه دیوار های کوتاه استفاده می شود. در دیوار های کوتاه، می توان به جای آهن کشی از فلاشینگ ساختمان مدل یو استفاده کرد. ضلع داخلی فلاشینگ ساختمان به سقف یا کف پیچ یا پرچ می شود و فلاشینگ ساختمان مدل یو، نگگهدارنده ساندیچ پنل می شود. این سازه را می توان در ابعاد، رنگ و ضخامت متفاوتی سفارش داد.

فلاشینگ یو

3. فلاشینگ مدل سه پله (Z)

فلاشینگ ساختمان مدل سه پله لبه های خمیده ای دارد. وجود لبه های خمیده باعث می شود که به عنوان پوشش و عایق در برابر نفوذ آب و عوامل محیطی عمل کنند و از پوسیدگی ورق ها و پنل ها جلوگیری می شود. به علت کارایی فلاشینگ مدل سه پله، برای قسمت جلویی آبریز و قسمت زیرین ساندویچ پنل های دیواری به کار گرفته می شوند.

فلاشینگ سه پله

4. فلاشینگ مدل تاج (مدل تیزه)

فلاشینگ ساختمان مدل تاج، در زاویه و طرح های مختلف ساخته شده و به کار می رود. خمیدگی موجود در این فلاشینگ ساختمان باعث شده تا برای اتصال دو سقف بسیار پر کاربرد باشد. از این مدل سازه برای سقف های دوشیب، محل شکست یا تاج ساندویچ پنل ها و یا پوشش موج ساندویچ پنل استفاده می شود. تفاوت بزرگ فلاشینگ ساختمان مدل تاج با سایر مدل ها ایناست که از اجزای متفاوتی تشکیل می شود. رویه، فوم درزگیر و فلاشینگ زیر اجزای فلاشینگ ساختمان مدل Z هستند.

فلاشینگ تاج

کاربرد مدل های مختلف فلاشینگ ساختمان
1. کاربرد مدل نبشی: این مدل فلاشینگ ساختمان، برای پوشش درزهای سقف و دیوار استفاده می شود. از فلاشینگ ساختمان مدل نبشی می توان هم به صورت افق و هم به صورت عمودی استفاده کرد که استفاده افقی آن رایج تر است.
2. کاربرد مدل یو: از فلاشینگ مدل یو برای درزبندی ساندویچ پنل های سقفی استفاده می شود. در دیوارهای کوتاه می توان به جای آهن کشی و برای پوشش محل اتصال ساندویچ پنل ها از فلاشینگ ساختمان مدل یو استفاده کرد.
3. کاربرد مدل سه پله: در قسمت جلویی نمای ساختمان، شیروانی و ساندویچ پنل ها از نوع فلاشینگ ساختمان مدل سه پله استفاده می شود. این مدل سازه برای جلوگیری از ورود نور خورشید نیز استفاده می شود.
4. کاربرد مدل تاج: از فلاشینگ ساختمان مدل تاج، برای بخش بالایی و قسمت تاج سقف سوله ها استفاده می شود. برای ساختمان هایی که سقف دو سیب دار دارند، پر کاربردتریت فلاشینگ ساختمان است.

مزایای نصب فلاشینگ ساختمان
با نصب فلاشینگ ساختمان برای پنهان کردن خرپا، می توان نمای زیبا و بهتری به قسمت شیروانی ساختمان بخشید. به همین علت فلاشینگ ساختمان در قسمت معماری و طراحی نما ی صنعت ساختمان سازی، طرفداران زیادی پیدا کرده است. هنگام طوفان و باد های شدید، باد در سازه ورود پیدا می کند و باعث خرابی و کنده شدن شیروانی می شود. با وجود فلاشینگ ساختمان می توان از این خسارات جلو گیری کرد. در قسمت های جغرافیایی که باران های شدید دارند یا مقدار رطوبت بالاتر است، رطوبت و نفوذ آب به داخل ساختمان بیشترین میزان خسارت را به ساختمان وارد می کند. فلاشینگ ساختمان با عایق بندی نقاط مستعد جذب نم و رطوبت، آب بندی سقف و لبه های درب و پنجره از ورود آب به داخل ساختمان و آسیب رسیدن به نمای داخلی و خارجی ساختمان جلوگیری می کند.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۰۴:۲۹ توسط:admin موضوع: نظرات (0)